22 December 2010

Isti'jal

SUMBER BAHAN DARI WWW.ISMAWEB.NET 

Isti’jal, satu penyakit yang menimpa umat Islam sama ada individu ataupun jamaah, iaitu mahukan perubahan segera tanpa mengambil kira akibat, keadaan mahupun latar belakang dan tanpa membuat persiapan yang baik dari segi sumber, uslub dan wasilah. (Takrif ini kalau disyarahkan boleh menjawab pelbagai masalah individu dan jamaah).

Isti’jal memang tabiat manusia. Semasa Nabi Adam dicipta dan ditiupkan ruhnya, baginda terus bangun sebelum sempurna peniupan ruh tersebut! Tanda awal bahawa jenis manusia memang suka tergesa-gesa! Allah sendiri perakukan; خلق الإنسان من عجل (Al-Anbiya’: 37) bermaksud; Jenis manusia dijadikan bertabiat terburu-buru  pada serba-serbinya…

Dalam sirah di Makkah, masyhur kalam Nabi SAW kepada Khabbab bin Al-Art apabila beliau meminta nabi berdoa agar dilepaskan umat Islam dari kezaliman Arab Quraisy. Tapi nabi menjelaskan bahawa umat terdahulu diuji lebih dahsyat lagi sehingga ada yang dibelah dengan gergaji tetapi tetap sabar dan nabi akhiri dengan kalamnya ولكنكم تستعجلون maksudnya, tetapi kamu semua tergesa-gesa!

Tanda-tanda isti’jal

1. Menggabungkan individu dalam kafilah dakwah sebelum tauthiq, kenal pasti bakat, kemampuan dan persediaannya. Amal menegakkan Islam tidak boleh dibuat secara borong. Perlu kepada penelitian dan memastikan hanya anasir soleh yang boleh ditarbiah sahaja dibawa bersama. Juga kena ambil kira kekuatan untuk mendidik anasir yang telah dipilih tadi. Jangan sampai kita terpedaya dengan bilangan pengikut yang ramai, tapi mereka tidak boleh menghayati perjuangan Islam yang sebenarnya.

17 December 2010

Nuruddin Al ZInki, apa kata doktor.....

Alhamdulillah semalam kami diizinkanNya membawa Nuruddin Al Zinki untuk bertemu Dr Pakar Kanak-kanak yang paling tinggi rankingnya di Hospital Serdang. Walaupun agak lama menunggu giliran dalam 2 jam juga sebelum diperiksa, namun kesabaran menguatkan segalanya. Dr Nora, datang memeriksa di bilik rawatan dalam jam 11.00 pagi. Namun segala butir bicaranya tidak dapat saya dengar dengan jelas dek kerana riuhnya menjaga anak-anak yang lain yang turut serta ke hospital. Hanya isteri saya yang berbicara dengan Dr Nora bersama Al Zinki. Pun begitu keputusan akhirnya, Dr Nora minta Al Zinki menyambung lagi penggunaan gas oksigen tu untuk 2 bulan lagi....bermakna tambah 2 bulan lagilah isteri saya akan sambung cuti yang sememangnya tinggal kurang lebih 2 bulan.....semoga Allah terus memberikan kesihatan yang baik untuk Al Zinki dan kami dalam menghadapi ujian ini.....

10 December 2010

Ayuh ke JIRIM!!!

video
Ayuh sahut cabaran ke program cuti sekolah buat anak-anak remaja seusia 15 hingga 17 tahun. Pasti anda akan menyaksikan perubahannya...insyaAllah...

05 December 2010

Kenapa dengan Remaja Melayu Muslim.....


 inikah ikon Remaja Melayu Muslim yang kita mahu??



atau inikah 'produk' yang kita mahukan daripada Remaja Melayu Muslim ketika ini??



Tiada apa yang berada di muka bumi ini sempurna melainkan pencipta kita semua yakni Allah swt. Segala nikmat dan rahmat adalah kepunyaan mutlakNya tanpa sedikit pun kita berhak mengambil atau mengaku akan hak tersebut. Namun kadang-kala kita lupa untuk bersyukur akan segala yang dikuniakanNya hatta udara yang selama ini percuma sahaja kita hirup. Apatah lagi tiada daya dan upaya untuk kita membayar semula nilai kehidupan ini walau sesaat bahkan dengan emas menggunung tinggi. Tiadalah Dia meminta kita membayarnya atau pun menggantikannya. Cukuplah kita mengakui dan menyembahNya sebagai Rabb yang satu dan Maha Berkuasa. 

Manusia perlu sedar akan asal usulnya. Lihatlah sahaja dalam Al-Quran surah Al-Mukminun ayat 12 hingga 15. Terjemahan seperti berikut:

"Dan sungguh Kami mencipta manusia dari saripati (berasal) dari tanah.Kemudian Kami menjadikannya air mani (yang disimpan) dalam tempat yang kukuh (rahim). Kemudian air mani itu Kami jadikan sesuatu yang melekat, lalu sesuatu yang melekat itu Kami jadikan segumpal daging, dan segumpal daging itu Kami jadikan tulang-belulang, lalu tulang-belulang itu Kami bungkus dengan daging. Kemudian Kami menjadikannya makhluk yang (berbentuk) lain. Maha Suci Allah pencipta yang paling baik. Kemudian setelah itu sungguh kamu pasti mati. Kemudian sungguh kamu akan dibangkitkan (dari kuburmu) pada hari kiamat. "
Al-Mukminun Ayat 12-16

25 November 2010

Nuruddin Al Zinki demam...

Allahu akhbar....semalam dan hari ini Nuruddin Al Zinki mula demam dan cirit-birit. Semalaman dia dan kami tak tidur...kesian melihat dia merengek-rengek sahaja. Semoga Al Zinki cepat sembuh....


17 November 2010

Salam Aidiladha....satu pengorbanan......

Pengorbanan disebalik Hari Raya Korban (AidilAdha)......





SILA LIHAT VIDEO DI SEBELAH KANAN...

14 November 2010

Al Zinki di rumah.....

Alhamdulillah sudah hampir 2 minggu Nuruddin Al Zinki berada di rumah bersama teman barunya. Walaupun begitu hampir setiap hari pasti sekurang-kurangnya sekali dia akan bernafas laju. Nuruddin Al Zinki masih perlu makan ubat dan mengambil sedutan ventolin (2 jenis) setiap hari di samping menggunakan alat bantuan pernafasan 24 jam sehari. Setakat hari ini mesin ini tidak memberikan sebarang masalah..alhamdulillah. Namun pada hari Isnin lepas, Al Zinki terpaksa di bawa ke bahagian kecemasan Hospital Serdang apabila kadar pernafasan tetap laju walaupun telah diberikan sedutan ventolin sejak 3 jam sebelumnya. Alhamdulilah selepas diberikan 'nab' di hospital keadaannya kembali stabil dan tidak ditahan di wad.



Ni lah kawan baik saya....

01 November 2010

Konsert dan Hari Graduasi Tadika Arif Minda (Nu'aim dan Nur Husna)


video
Nu'aim baca doa (terjemahan) di awal perbukaan majlis

Pada 24 Oktober 2010 lepas, hari Ahad.....komitmen dan hak harus disempurnakan untuk Nu'aim dan Nur Husna sempena Majlis Graduasi Tadika Arif Minda 2010.....dan alhamdulillah dalam keadaan sibuk berulang-alik ke hospital, walaupun saya tidak sempat memberi latihan pada mereka...namun pertolongan Allah tidak disangka2...mereka berjaya membuat persembahan yang terbaik dan semampu mereka....

video
Bacaan surah Al-ikhlas oleh Nur Husna





video
Nu'aim terima sijil... 

30 October 2010

Kembali ke rumah bersama 'teman baru'

 
Nuruddin Al Zinki bersama mesin dan tangki Oksigen

Alhamdulillah semalam, 29 Oktober 2010 tepat jam 7.34 malam, Nuruddin Al Zinki selamat sampai di rumah kami di Shah Alam. Berkat doa ikhwah akhawat, sahabat handai dan kawan-kawan yang berada di seluruh negara mahu pun yang sama-sama mendoakannya di rumah Allah, Mekah.....akhirnya Al Zinki berjaya memperoleh mesin dan tangki oksigen yang dibekalkan oleh pihak hospital. Walaupun sebenarnya alat2 ini sangat terhad bilangannya dan terpaksa beratur dalam senarai menunggu.....namun rezekinya telah tertulis. Lihat gambar di atas untuk gambaran alat pernafasan yang disewa dan bernilai kira2 RM5k juga.......nak beli memang tak mampu...alhamdulillah dapat juga sewa alat ini...dan kami perlu pantau penapis mesin ini bagi mengelakkan habuk yang terlalu banyak dan mengurangkan keupayaan mesin memampatkan gas oksigen.....maintanance mesin ni juga agak mahal juga...tapi apalah nilai duit buat masa ini......nyawa dan kesihatan Al Zinki lebih utama buat waktu ini..

Oleh itu kini Al Zinki akan dikuarantin semula di rumah dan perlu mengelakkan diri daripada sebarang penyakit atau jangkitan mana2 virus dan bakteria buat waktu ini. Soal kepada sesiapa nak ziarah kami di rumah, harap memahami 'peraturan2' yang terpaksa kami tetapkan bagi mengelakkan sebarang perkara yang tidak diingini berlaku. 

Perkara2 yang dilarang ketika ziarah:
1) Tidak dibenarkan membawa anak2 kecil terutama kanak-kanak bawah 10 tahun juga bayi.
2) Tidak merokok di dalam rumah atau sekitar rumah kerana mesin Oksigen sangat sensitif dengan haba (boloeh menyebabkan kebakaran)
3) Jangan datang waktu malam (biasanya waktu ini Al Zinki berehat dan tidur).
4) Jangan lupa telefon atau mesej dulu sebelum berniat nak ziarah (supaya kami bersedia).

Harap sahabat2 faham situasi kami ini hingga terpaksa meletakkan peraturan2 untuk ziarah. Kami perlu lebih dan sangat berhati2 selepas ini supaya tidak terjadi lagi sebarang jangkitan pada Al Zinki khususnya dan anak2 lain umumnya....

Doakan Al Zinki terus bertahan.....dan Dia memberikan yg terbaik untuknya......juga jazakallah banyak2 kepada ikhwah Krim Kedah khusunya Akh Khalil kerana sudi menghulurkan sumbangan buat Al Zinki.....budi antum selamanya dalam ingatan ......


25 October 2010

Dah lebih setengah bulan berlalu......16 hari....di wad

Tidak dapat nak diluahkan dengan kata2...sungguh berat ujian ini....mungkin Dia nak bersihkan kami atas dosa2 yg pernah dilakukan dengan ujian seberat ini....pepatah lama berbunyi..."Alah bisa,tegal biasa" .....biasanya semakin lama semakin terbiasa dengan sesuatu keadaan itu...namun bagi kami....dimana lagi kami ingin mencari sisa-sisa kekuatan dalam menghadapi ujian ini....tidak nampak manakah jalan penghujungnya....Al Zinki tetap begitu...hari ini baik dan gembira....pagi esok kembali bernafas laju hingga Dr Pakar pun terpaksa beri suntikan....petangnya pula pulih dan aktif semula....
Ya Allah....berilah kami kekuatan... kesabaran... keampunan...andai semua ini berpunca dari kesilapan kami...sesungguhnya hambaMu ini tidak mampu menghadapi semua ini tanpa bantuan dan rahmatMu....
 Gambar di pagi lebaran...
 Gambar terkini...
Kepada para pembaca sekalian...andainya pernah ada dosa dan kesilapan yang pernah kami sekeluarga lakukan pada sesiapa pun...andai ada terkasar bahasa dan kata....kami  menghulurkan jari2 kami memohon kemaafan dan moga2 kemaafan yg diberikan dapat mengurangkan beban dosa dan ujian yg diberikan ini.... 
Terima kasih sekali lagi kepada yang datang melawat dan menziarahi kami (walaupun bilangan hari kat wad ni lebih banyak daripada bilangan yg melawat :-) ......) namun itu tidak mengapa.....juga terima kasih kepada yg sudi mendoakan kami khususnya Nuruddin Al Zinki.... 

Juga saya memohon kemaafan kepada sahabat seperjuangan kerana banyak mesyuarat dan pertemuan tak dapat hadir...seperti KOPRIM, JIRIM, KRIM SAK dan sebagainya..... teruskan dahulu perancangan yg ada tanpa ana buat sementara waktu ini...tidak terlintas pun di hati ini untuk tidak commite dengan tugasan yg diamanahkan...hanya Allah yg tahu kekangan masa dan emosi yg sedang mencengkam kini...Allahuakhbar....semuanya dibawah perancanganNya.....

23 October 2010

Selamat Ulang Tahun Along.....ucap Al Zinki



Hari ini (semalam) 13 hari Nuruddin Al Zinki berada di wad. Sehingga hari ini, Al Zinki masih menunggu tong gas khas dari pihak hospital untuk dibawa pulang ke rumah. Namun dengan alasan bilangan tong gas khas ini yang terhad, terpaksalah Al Zinki menunggu lagi. Mungkin untuk seminggu, atau dua minggu atau tiga minggu atau sebulan lagi!!...semuanya tidak mampu dijawab...tetapi jika kami hendak/perlu membeli tog gas khas ini, harganya dalam lingkungan RM 5000....nampak gayanya....lambat lagilah keluar....
Selamat Ulang Tahun ke 6 ....Along...
Juga kepada Along (Nu'aim), Al Zinki nak ucapkan selamat ulang tahun ke-6....hasrat nak sambut kat rumah tak kesampaian tapi insyaAllah sok kita celebrate sama2 ye along kat hospital......sebenarnya banyak nak ditulis, tapi kepala dah berat, letih dan banyak faktor lagi....mudah2an Allah beri kekuatan yang berterusan untuk menghadapi ujian yang berat ini....

20 October 2010

Aduh...tolong abi ummi...penat saya meniarap ni...

Alhamdulillah kelmarin (18 Okt 2010) keadaan Al Zinki semakin baik kerana hanya perlu ambil nab 3 jam sekali dan paras oksigen pada kadar 1.....berbanding sebelumnya perlu ambil nab sejam sekali......cuma masih lagi bernafas laju.....Doktor Pakar masih lagi tidak dapat memberikan penjelasan sebenarnya bakteria apa yang menyerang Al Zinki, namun ujarnya memang bakteria yang kuat. Cuma setakat ini keadaan paru-parunya bersih dan semakin baik. Namun begitu peluang Al Zinki untuk pulang ke rumah ada tetapi kemungkinan besar jika kadar pernafasannya masih laju, maka kami terpaksa membawa Al Zinki bersama tong gas oksigen ke rumah. Ini akan menyukarkan pergerakannya kerana perlu bergantung kepada bantuan oksigen setiap masa. Doktor juga telah memindahkan Al Zinki ke bilik yang berasingan supaya mengelak daripada apa2 jangkitan baharu.



Berita pagi ini (20 oktober 2010) Al Zinki kembali bernafas laju.....doktor pun pelik sebab semalam ok, sihat dan aktif sahaja....semuanya dibawah perancanganNya....
Apapun kemungkinan besar Al Zinki terpaksa bawa tong gas oksigen ke rumah jika dapat keluar wad...dan akan dikuarantin lagi selepas ini(umminya perlu ambil cuti separuh@tanpa gaji lagi untuk menjaganya). Oleh yang demikian, sesiapa yang nak ziarah Al Zinki sebaiknya datang ke hospital sebab bila dah balik rumah(insyaAllah), kuarantin akan diperketatkan dan dalam kata lain agak sukarlah kami nak terima tetamu untuk mengelak sebarang jangkitan lain.....

18 October 2010

17 October 2010

Genap seminggu di hospital


Hari ini (semalam) genap seminggu Al Zinki di wad paedatrik, Hospital Serdang......ada juga beberapa orang kenalan dan  sahabat2 abi dan ummi yang datang melawat dan bertanya khabar.... tidak kurang juga ada yang menelefon, sms, email dan juga melalui facebook....tapi hari ini Al Zinki mungkin lebih gembira bila dapat bertemu abang2 dan kakaknya yang hadir melawat tadi sebab hospital ni hanya memberikan kebenaran untuk kanak2 melawat pada Sabtu dan Ahad sahaja....juga Al Zinki mendapat berita kehadiran sepupunya yang baru lahir semalam...Muhammad El Qayyum ....tahniah Pak Long Iwan dan Mak Long Faqira (kata Al Zinki). 


Kami seronok dapat main kat wad ni..siap ada taman lagi...hehehe


Namun rasanya pasti abi dan ummi lebih rasa tenang dan bersabar andainya ramai lagi sahabat2 seperjuangan datang memberikan kata2 semangat dan dorongan.....yelah biasanya orang akan berkata....berat mata memandang, berat lagi bahu memikul.....mungkin tak kena pada diri sendiri, tak terasa betapa terujinya diri dengan dugaan sebegini....mudah2an abi dan ummi tetap kuat mengharap hanya padaNya....



Mengenai perkembangan Al Zinki...masih bernafas laju..kadang-kadang....dan masih ambil dengan kerap....juga menyusu dengan menggunakan tiub di hidung....doktor pun tak dapat nak jangkakan bila akan dapat pulih seperti sebelumnya...sedangkan ubat dah masuk ke badan berbagai jenis.....bangun pagi2 je dah 8 jenis ubat menanti....tu belum yang setiap 3 jam lagi...hanya Allah yang Maha Mengetahui perancangannya....
  


16 October 2010

hari-hariku di wad....

Hari-hari semakin berlalu.....kudoakan ummiku tabah menjaga diriku.....dan abiku sabar dengan kerenah hidupku....

UjiNya terhadapku....samalah mengujimu wahai abi ummiku...

CintaNya padaku melebihi cintamu padaku....

Jika tiada cintaNya lagi....pastiku tiada lagi disisimu...

Sabarlah abi ummiku.....saatku akan tiba....

Sama ada kita riang bersama....atau ku pergi kepadaNya...

Doakan yang terbaik untukku kerana aku belum bisa berkata-kata...A

Terima kasih abang dan kakakku.....kalian kongsikan kasih abi ummi kepadaku....malah lebih lagi di saat ini....walau dirimu jua memerlukan mereka.....

Kita sama-sama pohon untuk abi dan ummi kita....cinta bahagia di alam yang kekal sana.....

Nukilan ikhlas dari anakmu,

NURUDDIN AL ZINKI.....

15 October 2010

Perkembangan terkini......

 Di wad paedatrik semula

Alhamdulillah....semalam Nuruddin Al Zinki dah ditukarkan semula ke wad paedatrik (kanak2) ..... dalam jam12 tengahari....cuma doktor pakar masih belum dapat mengesan penyebab dan ubat yang terbaik untuknya. Pun begitu keadaan pernafasannya semakin laju menjelang malam atau lebih tepat lagi Maghrib....bermakna 'nab' terpaksa diberi secara kerap sampai ke pagi. 



Jazakallah juga kami ucapkan kepada individu2 yang meluangkan masa dan ruang untuk datang ziarah Nuruddin di  wad...sama ada di  ICU atau wad kanak-kanak....kehadiran dan doa kalian memberikan kami kekuatan untuk terus tabah menghadapi ujian ini.....antara yang menziarahi kami seperti Ust Wan hisyam suami isteri, Dr Amirudin, Ust Sulaiman, Zafri suami isteri, Azmi suami isteri dan juga pada sesiapa yang jua ikhwah akhawat dan sahabat2 yang berhajat nak ziarah tetapi tidak kesampaian...tak lupa juga Ust Muhd (jiran dan ikhwah paling hampir kat rumah) ......berjuta terima kasih di atas keprihatinan anda....


Mengenai Nur Husna dan Nuqman...semalam memang demam dan cirit-birit je..mungkin kesan ubat antibiotiknya...letih juga le jaga mereka berdua tu sampai ambil cuti CRK (habis dah cuti).....umminya pun semalam dah start cuti tanpa gaji....alhamdulillah pagi ni dah bertambah baik dan dah hantar ke rumah pengasuh....berkat doa2 sahabat2 juga.... 

p/s: Nuruddin Al Zinki di wad 5A, katil 11, hospital serdang....tp yg nak melawat pastikan call dulu...(sama ada berubah katil atau yang ada isteri saya sahaja).....waktu melawat jam 4.30 ptg hingga 7.30 ptg....

13 October 2010

Nur Husna dan Nuqman pula dijangkiti bakteria...

Jam 11.30 malam baru sampai rumah..letihnya...hanya Dia yang tahu...baru sekejap tadi bawa Nur Husna dan Nuqman pula ke Poliklinik Az-Zahrah....pasal demam dan batuk tak habis2 lagi...doktor terus amik darah check...menjerit2 menangis menahan sakit dicucuk di lengan dan pergelangan tangan....alhamdulillah 2 kali cucuk je dah dapat darah...dibuatnya tak jumpa2 juga urat tu.....kan susah...apa pun hasil ujian comfirm ada bakteria sebab bacaan sel darah putih melebihi dari yang sepatutnya.....so doktor beri antibiotik yang lain pula.





Sedang pula Nuruddin Al Zinki masih di wad ICU di tingkat 4 (bukan NICU), terpaksa 'berpuasa' sampai ke petang....antibiotik yang baru dimasukkan...di sini seorang pesakit seorang nurse, namun begitu umminya 'stay' kat sana walaupun tidak disediakan tempat berehat.....sementara anak2 lain di rumah.

Jazakallah pada sahabat2 yang memberi kata2 semangat sama ada melalui email, fbook dan sms.....doa kalian mudah2an memudahkan rahmatNya kepada kami khususnya Al Zinki...kesian melihat dia hanya mampu merengek menahan kesakitan yang hanya dirinya yang merasai.....

12 October 2010

Makin tidak stabil.....di wad ICU....

Jam 11 pg tadi, Nuruddin Al Zinki di masukkan ke wad ICU, Hospital Serdang selepas keadaannnya makin tidak stabil akibat demam dan batuk yang berlarutan. Ubat antibiotik yg diberikan oleh doktor tidak memberikan kesan yang positif. Diharap sahabat2 mendoakan yg terbaik untuk Al Zinki...dan mudah2an doa kalian juga dapat memberikan satu kekuatan buat kami.....

Ujian melanda lagi.....

Baru sahaja Nuruddin Al-Zinki keluar hospital...tup tup semalam masuk semula. Allah betul2 nak uji kesabaran dan ketabahan kami. Ditambah dengan kak ngah (Nur Husna) demam dan batuk baru nak reda, Nuqman pula sambung demam dan batuk...ni pun mereka masih batuk-batuk...klinik dah pi sampai 2 buah......


Apabila ada yang demam dan batuk dalam rumah, maka Al-Zinki pun secara automatiknya akan dijangkiti. Tapi kali ini agar teruk juga batuknya sampai kami abi dan umminya semalaman berjaga (Jumaat malam). Esoknya (Sabtu) bawa ke klinik pun doktor just bagi 'nab' @ oksigen untuk melonggarkan ruang pernafasan. Jam 2 petang sekali dan malam jam 9 sekali (terpaksalah cancel nak bantu SIRAM-Sirah Muzikal, asif jiddan pada tuan pengarah). Malamnya alhamdulillah ok tapi sok paginya mula semput. Apa lagi siap2 bawa ke bahagian kecemaasan Hospital Serdang....kena tahan, masuk 'air', ambil X-ray dada lagi....then bagi nab sampai 4 kali...jam 12 tghari baru naik wad...Al-Zinki dah lembik....nangis je....tangan pun kena bandage(refer gambar)...

Hari ini pun tak banyak perkembangan yang positif...masih batuk yang kuat....dan doktor dah mula minta nurse sedut kahaknya....sakitnya....badan masih lemah dan asyik menangis sampai suara pun dan serak...



Buat sahabat2ku...bukanku tulis luahan ini untuk sahabat2 risau dan bersusah-payah ziarah..cukuplah doa dan harapan padaNya agar cepat disembuhkan...dan semoga kalian faham akan kekangan masaku dalam melangsaikan tugasan dan tanggungjawab yg diberi terutama amal dakwah......doa, sokongan dan bertolak-ansur amatku harapkan.....

"padaNya jua ku serahkan....berilah yang terbaik buat mujahidku ini...."

01 October 2010

Nuruddin Al-Zinki dah balik rumah....

Alhamdulillah...selepas 3 hari (27 hingga 29 sept 2010) Al-Zinki dah dibenarkan keluar hospital tetapi akan review lagi ke hospital minggu depan. Cuma dia cirit-birit sikit. Namun dari segi agresifnya seperti biasa...dah meniarap pun. 

Hari ke-2 di wad...dalam kereta sorong...

Hari ini (1 Oktober 2010), alhamdulillah Al-Zinki dah tak cirit birit tapi lepas Jumaat nanti nak pi ambil bekalan ubat lagi...ubat expired setiap 2 minggu.......

28 September 2010

Nuruddin Al-Zinki .... kembali ke wad...

Nuruddin Al-Zinki.....kerap menangis kerana tidak selesa...


Serdang, 27 Sept 2010 - Nuruddin Al-Zinki kembali di tahan di wad kanak-kanak, Hospital Serdang semalam jam 3.00 petang selepas Doktor Pakar tidak berpuashati dengan kondisi pernafasannya yang pada penafsirannya
laju @ seperti orang dewasa yang sesak nafas, yakni kadar pernafasan yang tidak normal.  


Asalnya semalam memang Al-Zinki ada temujanji dengan Doktor Pakar, namun hampir 3 jam tunggu 'turn', semasa berjumpa Doktor, Al-Zinki mula menunjukkan situasi bernafas laju....jadi Doktor memang risau dan terus beri 'nab' untuk mengurangkan sesak nafasnya itu. tapi 'still'bernafas agak laju selepas itu. Kemudian Al-Zinki terus dibawa ke bilik x-ray untuk x-ray dada dan di 'admit' ke wad... 


Sesungguhnya dalam keadaan banyak kerja-kerja dakwah yang perlu dibereskan, ujian yang datang ini kami terima sebagai peringatan dan kafarah di atas dosa-dosa kami terutama selepas Ramadhan. Atau mungkin keputusan kami membawa Al-Zinki kepada masyarakat mulai Syawal yang lepas merupakan satu keputusan yang tidak tepat. Untuk pengetahuan, usia Al-Zinki kini mencecah 4  1/2  bulan.....dan selepas genap 3 bulan baru kami keluarkannya dari situasi kuarantin. 


 Doakan umur saya panjang supaya abi dan ummi saya dapat meneruskan kerja-kerja dakwah dengan lebih baik....



Jadi selepas ini, tempoh kuarantin akan terus diperpanjangkan hingga 2 tahun...supaya kesilapan yang dibuat tidak berulang. Bagi kami, ujian ini sebagai tanda kasih sayang Allah kepada kami untuk terus berjuang untuk dunia dan akhirat....


Cuma apa yang kami harapkan kepada sahabat-sahabat sekalian untuk sama-sama mendoa kan yang terbaik buat Al-Zinki dan kami redha apa sahaja ketentuanNya kerana Dia sahaja yang mengetahui segalanya....

22 September 2010

Siri Tarbiyah 1- Golongan yang tercicir @ futur (bahagian 2)

Jika kita lihat tentang susunan bab-bab dalam buku ini, pastinya ada kepentingan dan keperluan yang lebih utama yang difikirkan oleh Ustaz Fathi Yakan. Oleh yang demikian ana berpendapat eloklah dan moleklah jika kita ingin mengkaji dan bermuhasabah terhadap gerak kerja dakwah kita harusnya bermula dari yang pertama.....bukannya dua, tiga atau seterusnya. Barulah kita akan nampak kesinambungan dan kaitannya dengan ketiga-tiga faktor utama sebab-sebab keciciran ini.

Mari kita kaji dan selidiki maksud bagi setiap sub-sebab yang diutarakan.


a) Kelemahan dari sudut tarbiyah

Biasanya apabila amal sesuatu harakah itu semakin berkembang, maka kemampuan dan kebolehan untuk mengutamakan bidang kerohanian@tarbiyah mula sedikit goyah. Masing-masing yang berada dalam ketumbukan pimpinan akan disibukkan dengan program dakwah atau peribadi yang membawa kepada kurang pekanya terhadap tarbiyah.

Jadi mahu tidak mahu, anggota harakah samada mereka di barisan pimpinan atau pejuang mestilah mengikuti tarbiyah biar betapa sibuknya atau dalam keadaan apa pun. Malah dalam keadaan dakwah menghadapi suasana yang buruk, tarbiyah lebih perlu diberi perhatian, bukan sebaliknya.....sebabnya keperluan manusia untuk mengingati Allah sangat diperlukan ketika itu.

Hubungan anggota (individu) dengan harakah hendaklah berpaksikan kepada hubungan kerana Allah dan dengan Islam. Harakah hanyalah wasilah (alat) dan bukan ghayah (matlamat). Ianya adalah wasilah untuk melaksanakan perintah Allah dan usaha memperolehi keredhaanNya, bukan wasilah untuk mencapai kepentingan diri.

20 September 2010

Siri Tarbiyah 1 - Golongan yang tercicir @ futur!! (Bahagian 1)

Sumber : Buku...Golongan yang tercicir di sepanjang jalan dakwah oleh Fathi Yakan....

Tujuan penulisan dan ulasan ini semata-mata untuk memperingatkan diri dan sahabat-sahabat seperjuangan agar terus istiqamah dan berhati-hati dengan kemungkinan-kemungkinan yang bakal berlaku. Walaupun seringkali kita tertipu dengan diri dengan merasakan bahawa tarbiyah yang dilalui banyak dan lama....kita jangan lupa kerana banyk faktor-faktor lain yang mampu mencicirkan kita atau dengan bahasa lainnya....futur.....semoga Allah swt menetapkan diri dalam kerja-kerja dakwah ini hingga akhir hayat.

Antara sebab-sebab utama keciciran ini adalah:
1) Sebab-sebab yang berhubung dengan gerakan (harakah).
2) Sebab-sebab yang berkaitan dengan individu.
3) Sebab-sebab luar yang menekan.

InsyaAllah kita akan sama-sama melihat dan memerhatikan di mana diri kita dan adakah terdapatnya sifat-sifat dan keadaan-keadaan ini yang melanda jiwa dan rohani kita kini.

1) Sebab-sebab yang berhubung dengan gerakan (harakah).
Ada tujuh (7) sebab-sebab yang khusus terhadap kemungkinan keciciran ini berlaku:
a) Kelemahan sudut tarbiyah.
b) Tidak meletakkan seseorang di tempat yang sesuai.
c) Tidak membahagi-bahagikan kerja kepada anggota.
d) Tidak mengambil berat hal ahli.
e) tidak menyelesaikan persoalan dengan segera.
f) Pertikaian dalaman.
g) Pimpinan tidak layak.

Huraian dan ulasan akan dibuat pada siri tarbiyah 2....insyaAllah... 

16 September 2010

Koleksi gambar hari raya aidilfitri

Salam Aidilfitri daripada kami...(Nuruddin Al-Zinki tido ler)

Sehati sejiwa....

Hensem tak saya...lepas ni nak balik kampung...hehehe...


 Sedondon...

09 September 2010

Siri Tarbiyah 2- Sirah....Hamzah bin Abdul Mutalib

(sumber dari ismashahalam.net)
Hamzah bin Abdul Mutallib


Hamzah bin Abdul Muttalib lahir diperkirakan hampir bersamaan dengan Nabi Muhammad S.A.W. Beliau merupakan anak kepada pasangan Abdul Muttalib dan Haulah binti Wuhaib dari Bani Zuhrah.
 Menurut riwayat, pernikahan Abdul Muttalib dan Abdullah bin Abdul Mutallib terjadi bersamaan waktunya, dan ibu dari Nabi, Aminah binti Wahab, adalah sepupu kepada Haulah binti Wuhaib. Tubuhnya tegap dan suka memakai bulu burung di topi kepalanya.

Hamzah merupakan seorang ahli sukan, pakar memanah dan pakar menunggang kuda. Kerana karismanya, beliau begitu dihormati di kota Makkah termasuk salah seorang kawan rapatnya yang juga saudaranya Abu Jahal. Dia juga dikenali sebagai Asadullah atau Singa Allah kerana keberaniannya.

Hamzah terlibat dalam dua peperangan iaitu Perang Badar dan Perang Uhud. Ketika peperangan di Badar, Hamzah berjaya membunuh dua orang bangsawan Quraisy. Salah seorang daripadanya bapa kepada Hendon, isteri Abu Sufian.

Pada waktu peperangan di Uhud, Hamzah terkorban syahid akibat rejaman lembing yang dilemparkan oleh Wahsyi, seorang hamba berkulit hitam. Wahsyi telah diupah oleh Hendon untuk mebunuh Saidina Hamzah demi membalas dendam atas kematian ayahnya dalam Peperangan Badar. Dadanya telah dirobek oleh Hendon lalu hatinya dikunyah. Namun Hendon tidak dapat menelan hati Saidina Hamzah.

Kita sebagai umat Islam HARUS SEMESTINYA mengambil pegajaran terhadap PENGORBANAN yang telah ditunjukkan oleh Saidina Hamzah yang sanggup berkorban. Beliau sanggup menggadai nyawanya demi merelakan Islam tertegak di muka bumi ini….

Perang Uhud

Perang Uhud ini berlaku pada tahun ketiga Hijrah antara tentera Islam dengan tentera kafir Quraisy. Perang Uhud adalah platform untuk orang Quraisy membalas dendam terhadap kekalahan mereka ketika Perang Badar. Dinamakan Perang Uhud kerana ia berlaku di sebuah tempat yang dikelilingi Bukit Uhud.

Pihak Quraisy keluar dari Makkah dengan gerombolan tentera seramai 3000 orang termasuk para penyokongnya. Pihak Muslim pula keluar dari Madinah di bawah seliaan Nabi Muhammad s.a.w seramai seribu orang sahaja. Walau bagaimanapun, Abdulah bin Ubai (ketua suku Khazraj) bersama tiga ratus orang yang lain telah menarik diri di tengah perjalanan mereka.

Di Bukit Uhud, 50 orang yang terdiri daripada pasukan memanah telah diperintahkan untuk mengadakan kubu pertahanan di atas bukit dan diperintahkan agar tidak meninggalkan bukit itu sama ada kalah atau menang sehingga diberitahu kelak.

Pertempuran bermula dan mula menyaksikan kegoyahan tentera Quraisy. Tentera musyrik mula berundur dan tentera Muslim mula nampak kejayaan mereka dan ketika itu, tentera yang bertahan di atas bukit mula meninggalkan tempat itu untuk memungut harta yang tertinggal dan menguasai medan kemenangan. Sebaik mereka meninggalkan bukit tersebut, Khalid al-Walid bersama tentera berkudanya serta beberapa pimpinan perang untuk mula menyerang dari belakang iaitu menerusi bukit tersebut.

Serangan tersebut memecah-belahkan tentera Muslim dan melemahkan pertahanan mereka. Ketika itulah muncul pelbagai dakwaan dan propaganda yang turut mengatakan bahawa Muhammad telah terkorban. Itu menyebabkan kebanyakan tentera Muslim menjadi lemah dan tidak bersemangat sehingga berpecah kepada kumpulan yang ingin meneruskan perang dan yang ingin lari. Walau bagaimanapun, Muhammad s.a.w. bersama Abu Bakr as-Siddiq, Umar ibni al-Khattab dan Ali bin Abi Thalib masih selamat. Ubai bin Khalaf ketika itu muncul untuk membunuh baginda dan baginda mengambil lembing terus menikam Ubai sehingga mati. Ini merupakan pembunuhan yang pertama dilakukan baginda.

Baginda turut jatuh ke dalam lubang yang digali oleh Abu Amar Ar-Rahab dan dikurung baginda di dalamnya. Ia menyebabkan kedua-dua belah lutut baginda tercedera, cedera pipi, gigi patah dan baginda turut pitam di dalamnya. Kemudian, muncul Fatimah bersama Ali membasuh luka baginda. Tidak kurang juga tentera Muslim yang lain. Jika tidak terkorban, kebanyakannya tercedera dengan hebat. Serangan bertubi-tubi dilakukan oleh tentera Quraisy dengan penuh dendam.

Lebih 70 orang tentera Muslim terkorban manakala hanya 23 orang tentera Quraisy yang terkorban. Hamzah bin Abdul Mutalib iaitu salah seorang panglima Islam turut dibunuh oleh lelaki Habsyi bernama Wahsyi. Dadanya pula kelihatan telah ditebuk dan hatinya telah dikunyah oleh Hind iaitu isteri Abu Sufyan. Baginda memerintahkan agar mereka yang syahid itu dikebumikan bersama pakaian mereka.
 Setelah pulang ke Madinah, tentera Muslim mendapat penangan yang hebat apabila diejek oleh Yahudi dan Munafik Madinah dengan mengatakan yang mereka pasti terselamat jika tidak bersama berperang. Peristiwa ini memberi pengajaran kepada para sahabat dan umat Islam seluruhnya bahawa kita perlu taat kepada ketua selain Allah dan rasul-Nya

06 September 2010

Bahaya dalam iklan.....


video


(sumber di ambil daripada sebuah blog..maaf tak ingat addressnya)
Sekali imbas, hanya sebuah iklan raya yang pelik dan kontemporari ala-ala 1 Malaysia. Agama Islam digabungkan dengan Kristian (beca merah di dalam buku berlatar belakangkan pokok krismas) dan agama Buddha (lilin bunga-bunga lotus/teratai) namun jika diperhalusi lagi, terdapat beberapa babak-babak tersembunyi yang jelas seakan menghina Islam!....

Jika kita faham akan simbolik-simbolik yang sering dikaitkan dengan 'Iluminati' @ New World Order, nyata sekali mereka ingin menghina Islam secara halus dan senyap. Mari kita teliti satu persatu.


Kelihatan seorang kanak-kanak Melayu (Islam) sedang membaca buku bergambar. Close up sehelai mukasurat yang mempunyai gambar sebuah beca bewarna merah dengan berlatarbelakangkan sebuah pokok dan North Star (Bintang Utara) menutup sehelai mukasurat lain bertulisan Jawi@Arab yang diterbalikkan (inverted).


Jika klip ini diberhentikan pada babak ke 0.02, maka jelas muka surat jawi yg diterbalikkan tersebut!



Bintang Utara atau North Star secara lazimnya dikaitkan dengan kelahiran Horrus atau 'Dajjal'



Simbolik Mukasurat jawi@Arab yang terbalik ditutupi mukasurat lain  boleh diertikan sebagai Islam yang dihinakan dan tidak lagi relevan setelah kelahiran Horrus.



Lelaki Berambut Putih dan Bersongkok Putih (bukan berketayap) mempelawa menaiki beca seolah-olah  sebagai seorang yang memegang kunci kemewahan (Dajjal) mengajak untuk  mengikutinya untuk menikmati keajaiban (aura-aura berwarna putih) dan kemodenan ( pergi ke bandar, KLCC) serta kemewahan.






Beca terbang merentasi awan dan menuju ke sebuah kawasan pergunungan. Kelihatan sebuah masjid yang kecil menggambarkan Islam berada dalam keadaan lemah dan terpencil , semua kanak-kanak  Melayu tak seorang pun yang mempedulikan kewujudan masjid malah lebih tertarik dan menunjuk ke arah pemandangan di bawah beca dan memandang ke arah bulan (harapan baru, New World Order).


Kanak-kanak itu mendarat dan terus berlari sambil menunjuk dan mengikut cahaya kecil ke sebuah bangunan misteri bukannya ke arah masjid (tidak tertarik langsung kepada Islam) kerana keghairahan mengikut aura putih ke bangunan misteri . Masjid yang terletak jauh di bawah bukit dan kelihatan kecil sekali hampir tidak kelihatan.


Budak-budak Melayu berlari merentasi semak-samun mengikuti satu  laluan bercahaya (illuminated)



Close up lelaki berambut putih ketawa berpuas hati dengan hasil kerjanya (menyesatkan manusia) sambil memandang ke atas langit (seolah-olah mentertawakan Allah)


Mungkin ini semua adalah tafsiran penulis berdasarkan kebetulan semata-mata. Tapi terlalu banyak kebetulan dalam iklan ini yang seolah-olah memperkecilkan agama Islam, agama rasmi Malaysia..! Anda mempunyai akal dan fikiran, anda tentu boleh nilaikan sendiri.

MAKLUMBALAS TV3

Oleh MUZLINA ABU BAKAR
muzlina.bakar@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 5 Sept. - Sistem Televisyen Malaysia Berhad (TV3) hari ini memohon maaf kepada seluruh masyarakat Islam kerana penyiaran iklan yang dikatakan mempunyai unsur-unsur yang boleh memesong akidah terutama kanak-kanak.

Sehubungan itu, iklan tersebut yang ditayangkan sejak Khamis lalu telah pun dihentikan penyiarannya semalam.

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Rangkaian Televisyen Media Prima Berhad, Datuk Seri Farid Ridzuan ketika dihubungi hari ini berkata, bagi pihak TV3 beliau meminta maaf kepada masyarakat Islam terutama penonton TV3 di atas kesilapan yang tidak disengajakan itu.

"Sebagai orang yang bertanggungjawab meluluskan iklan itu, tidak terlintas di fikiran saya untuk menyinggung perasaan mana-mana pihak sebaliknya hanya melihat itu sebagai daya kreativiti pengarahnya.

"Dalam iklan selama seminit itu, ia menggambarkan impian seorang kanak-kanak dengan beca ajaibnya sesuai dengan tema TV3 tahun ini iaitu Sinari Lebaran,'' katanya.

Sejak Khamis lalu, TV3 menyiarkan iklan sempena hari raya yang menggambarkan seorang 'Pak Haji' mengajak kanak-kanak menaiki beca ajaib sehingga melintasi bulan.

Ia seolah-olah menyamai watak Santa Claus menaiki kereta salju yang dipacu oleh sekawan rusa kutub membawa hadiah Hari Natal untuk kanak-kanak.

Iklan tersebut juga menampilkan babak kemunculan pelita melalui bunga teratai yang dikatakan menyamai fahaman agama Buddha.

Iklan tersebut diterbitkan oleh Pengarah Kreatif TV3, Douglas Khoo Hong Seng dengan kos penerbitan RM200,000 dan banyak menggunakan teknik janaan pengimejan komputer (CGI).

Menurut Farid, dengan mengambil kira rungutan dan rasa tidak senang penonton, iklan tersebut telah pun dihentikan pada pukul 9 malam tadi selepas lima kali disiarkan.

''Walaupun iklan itu baru lima kali ditayangkan, kami telah pun menarik penyiarannya demi memelihara keharmonian dan menghargai pandangan penonton.

"Sebagai sebuah stesen televisyen yang sentiasa cuba memberikan yang terbaik kepada penonton, komen-komen begini sedikit sebanyak membantu kami untuk tidak melakukan kesilapan lagi," katanya.

Farid berkata, disebabkan kesuntukan masa, mulai esok sebagai menggantikan iklan tersebut, TV3 akan menyiarkan iklan raya tahun lalu iaitu 'Ikan di laut, asam di darat' arahan Allahyarham Yasmin Ahmad.

Sementara itu, Douglas ketika dihubungi mengenai iklan daripada idea kreatifnya itu akur dengan apa juga keputusan pihak TV3.

Katanya, sebagai Pengarah Kreatif TV3 beliau cuba melahirkan sesuatu yang menarik sesuai dengan tema kali ini iaitu Sinari Lebaran dengan menggambarkan keriangan kanak-kanak.

"Semasa membuat iklan ini, apa yang saya fikir hanyalah untuk melahirkan Melayu milenium dan tidak pernah terlintas untuk menyinggung perasaan orang Islam.

"Saya cuma mahu gambarkan impian dan keriangan kanak-kanak itu dengan beca ajaibnya untuk mencapai apa yang difikirkan kerana saya rasa ia cantik dan sesuai.

"Saya benar-benar menyesal atas apa yang berlaku dan saya memohon maaf kepada masyarakat Islam di atas kesilapan yang tidak disengajakan,'' katanya.

Beliau berkata, komen dan pandangan pelbagai pihak akan dijadikan panduan dalam menghasilkan sesuatu karya pada masa depan.

Iklan Sinari Lebaran yang menelan kos sebanyak RM200,000 menjalani penggambaran tiga minggu lalu di Bukit Broga, Semenyih, Negeri Sembilan.

Penggambaran selama seminggu itu mengabadikan babak beca ajaib dari Pulau Pinang, Perak dan Bukit Broga dengan menggunakan CGI dengan lagu latar hari raya ciptaan komposer Jerry dan Bijay dan dinyanyikan oleh Atilia.

05 September 2010

Cabaran Rehlah Masyi Badar al-Kubro 2010

Para pejuang di bulan Ramadhan...

SHAH ALAM 31 Ogos -  Dalam meraikan Nuzul al-Quran pada17 Ramadhan yang lepas seramai 110 orang ahli ISMA cawangan Shah Alam & Klang sama-sama menjayakan program Rehlah Masyi Badar al-Kubro 2010 di Taman Tasik Shah Alam anjuran Biro Pembangunan Sumber Manusia Cawangan.
Program yang bermula seawal jam 7.30 pagi ini terdiri daripada para peserta daripada segenap lapisan umur menyajikan pelbagai aktiviti berupa kerohanian dan fizikal antaranya perlu memenuhi beberapa kewajipan seperti hafalan beberapa ayat surah al-Anfal, istigfar, solat sunat Dhuha, soalan kuiz sirah Islam serta simulasi peperangan Badar.

Pengarah program, Ustaz Rizal Sabran berkata, perjalanan rehlah pada tahun ini sangat mencabar ditambah pula dengan beberapa ujian dan dugaaan yang telah ditetapkan sepanjang tempoh perjalanan para peserta.
Selain itu, aktiviti yang telah ditetapkan tersebut dapat membina dan menguatkan hubungan kita dengan Allah Taala melalui wajibat yang telah ditetapkan, tambah beliau lagi.

 Kami dapat tempat kedua...letih main perang2 ni bila puasa.....

Menariknya program kali ini, 2 pasukan tertinggi telah dianugerahkan lencana Badar di mana ahli-ahli pasukan tersebut diberi amanah sekiranya suatu hari nanti mendapat panggilan jihad maka mereka akan berada di barisan pertama berbanding lain dalam menyahut seruan itu.

Dengan adanya penganugerahan sebegini, sedikit sebanyak dapat memberi motivasi kepada sebilangan peserta lain yang tidak dapat memenuhi kewajipan yang telah ditetapkan penganjur dengan amal yang dapat melayakkan mereka menjadi tentera sehebat tentera Badar tersebut.



Turut sama hadir ke program ini ialah Yang Dipertua ISMA Shah Alam & Klang, Dr Amirudin Wahab dan Ketua Biro Pembangunan Sumber Manusia Pusat, Ustaz Rusdi Alias.