01 June 2011

Apa tu Bronchospasm??

Makna Bronchospasm yang di alih bahasa daripada Wikipedia

Bronkospasme atau kejang bronkial adalah penyempitan tiba-tiba otot-otot di dinding bronkiolus. Hal ini disebabkan oleh keluaran (degranulation) zat daripada sel mast atau basofil di bawah pengaruh anaphylatoxins. Hal ini menyebabkan kesulitan bernafas yang bisa sangat ringan sampai parah. Radang saluran udara dan bronkokonstriksi di asma. Airways menyempit sebagai akibat dari penyebab respon inflamasi tersengal-sengal.



Bronchospasms muncul sebagai ciri-ciri asma, bronkitis kronik, anafilaksis, sebagai kesan sampingan yang mungkin berlaku dari pilocarpine ubat (yang digunakan untuk mengubati penyakit akibat pengambilan nightshade mematikan serta hal-hal lain) dan juga sebagai kesan samping untuk beta blocker (digunakan untuk mengubati hipertensi) dan ubat lain. Hal ini dapat hadir sebagai tanda giardiasis.
Bronchospasms adalah salah satu daripada beberapa syarat-syarat yang berkaitan dengan perumahan sejuk. [1]
Beberapa hal yang boleh menyebabkan bronchospasms yang mengkonsumsi makanan, minum ubat atau mendapatkan gigitan serangga atau sengatan ketika seseorang alergi terhadap mereka.
Beberapa alergen lebih umum adalah makanan seperti telur, susu, kacang tanah, walnut, kacang-kacangan pokok dan lain-lain, soya ikan, terutama kerang, dan gandum, gigitan serangga dan sengatan, sengatan terutama lebah, dan ubat-ubatan yang lain, khususnya penisilin dan syarikat derivatif.
The overactivity otot bronchioles 'adalah hasil pendedahan terhadap rangsangan yang dalam keadaan normal akan menyebabkan sedikit atau tidak ada tanggapan. Penyempitan dan keradangan dihasilkan menyebabkan penyempitan saluran udara dan peningkatan pengeluaran lendir, ini mengurangkan jumlah oksigen yang sedia bagi individu yang menyebabkan sesak nafas, batuk dan hipoksia.
Bronchospasms adalah potensi komplikasi serius menempatkan sebuah tabung bernafas selama anestesi umum. Bila kejang saluran udara atau menyekat dalam menanggapi stimulus menjengkelkan tabung pernafasan, sukar untuk mempertahankan jalan nafas dan pesakit boleh menjadi apneic.

No comments:

Post a Comment

Sila komen....