Bahaya dalam iklan.....




(sumber di ambil daripada sebuah blog..maaf tak ingat addressnya)
Sekali imbas, hanya sebuah iklan raya yang pelik dan kontemporari ala-ala 1 Malaysia. Agama Islam digabungkan dengan Kristian (beca merah di dalam buku berlatar belakangkan pokok krismas) dan agama Buddha (lilin bunga-bunga lotus/teratai) namun jika diperhalusi lagi, terdapat beberapa babak-babak tersembunyi yang jelas seakan menghina Islam!....

Jika kita faham akan simbolik-simbolik yang sering dikaitkan dengan 'Iluminati' @ New World Order, nyata sekali mereka ingin menghina Islam secara halus dan senyap. Mari kita teliti satu persatu.


Kelihatan seorang kanak-kanak Melayu (Islam) sedang membaca buku bergambar. Close up sehelai mukasurat yang mempunyai gambar sebuah beca bewarna merah dengan berlatarbelakangkan sebuah pokok dan North Star (Bintang Utara) menutup sehelai mukasurat lain bertulisan Jawi@Arab yang diterbalikkan (inverted).


Jika klip ini diberhentikan pada babak ke 0.02, maka jelas muka surat jawi yg diterbalikkan tersebut!



Bintang Utara atau North Star secara lazimnya dikaitkan dengan kelahiran Horrus atau 'Dajjal'



Simbolik Mukasurat jawi@Arab yang terbalik ditutupi mukasurat lain  boleh diertikan sebagai Islam yang dihinakan dan tidak lagi relevan setelah kelahiran Horrus.



Lelaki Berambut Putih dan Bersongkok Putih (bukan berketayap) mempelawa menaiki beca seolah-olah  sebagai seorang yang memegang kunci kemewahan (Dajjal) mengajak untuk  mengikutinya untuk menikmati keajaiban (aura-aura berwarna putih) dan kemodenan ( pergi ke bandar, KLCC) serta kemewahan.






Beca terbang merentasi awan dan menuju ke sebuah kawasan pergunungan. Kelihatan sebuah masjid yang kecil menggambarkan Islam berada dalam keadaan lemah dan terpencil , semua kanak-kanak  Melayu tak seorang pun yang mempedulikan kewujudan masjid malah lebih tertarik dan menunjuk ke arah pemandangan di bawah beca dan memandang ke arah bulan (harapan baru, New World Order).


Kanak-kanak itu mendarat dan terus berlari sambil menunjuk dan mengikut cahaya kecil ke sebuah bangunan misteri bukannya ke arah masjid (tidak tertarik langsung kepada Islam) kerana keghairahan mengikut aura putih ke bangunan misteri . Masjid yang terletak jauh di bawah bukit dan kelihatan kecil sekali hampir tidak kelihatan.


Budak-budak Melayu berlari merentasi semak-samun mengikuti satu  laluan bercahaya (illuminated)



Close up lelaki berambut putih ketawa berpuas hati dengan hasil kerjanya (menyesatkan manusia) sambil memandang ke atas langit (seolah-olah mentertawakan Allah)


Mungkin ini semua adalah tafsiran penulis berdasarkan kebetulan semata-mata. Tapi terlalu banyak kebetulan dalam iklan ini yang seolah-olah memperkecilkan agama Islam, agama rasmi Malaysia..! Anda mempunyai akal dan fikiran, anda tentu boleh nilaikan sendiri.

MAKLUMBALAS TV3

Oleh MUZLINA ABU BAKAR
muzlina.bakar@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 5 Sept. - Sistem Televisyen Malaysia Berhad (TV3) hari ini memohon maaf kepada seluruh masyarakat Islam kerana penyiaran iklan yang dikatakan mempunyai unsur-unsur yang boleh memesong akidah terutama kanak-kanak.

Sehubungan itu, iklan tersebut yang ditayangkan sejak Khamis lalu telah pun dihentikan penyiarannya semalam.

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Rangkaian Televisyen Media Prima Berhad, Datuk Seri Farid Ridzuan ketika dihubungi hari ini berkata, bagi pihak TV3 beliau meminta maaf kepada masyarakat Islam terutama penonton TV3 di atas kesilapan yang tidak disengajakan itu.

"Sebagai orang yang bertanggungjawab meluluskan iklan itu, tidak terlintas di fikiran saya untuk menyinggung perasaan mana-mana pihak sebaliknya hanya melihat itu sebagai daya kreativiti pengarahnya.

"Dalam iklan selama seminit itu, ia menggambarkan impian seorang kanak-kanak dengan beca ajaibnya sesuai dengan tema TV3 tahun ini iaitu Sinari Lebaran,'' katanya.

Sejak Khamis lalu, TV3 menyiarkan iklan sempena hari raya yang menggambarkan seorang 'Pak Haji' mengajak kanak-kanak menaiki beca ajaib sehingga melintasi bulan.

Ia seolah-olah menyamai watak Santa Claus menaiki kereta salju yang dipacu oleh sekawan rusa kutub membawa hadiah Hari Natal untuk kanak-kanak.

Iklan tersebut juga menampilkan babak kemunculan pelita melalui bunga teratai yang dikatakan menyamai fahaman agama Buddha.

Iklan tersebut diterbitkan oleh Pengarah Kreatif TV3, Douglas Khoo Hong Seng dengan kos penerbitan RM200,000 dan banyak menggunakan teknik janaan pengimejan komputer (CGI).

Menurut Farid, dengan mengambil kira rungutan dan rasa tidak senang penonton, iklan tersebut telah pun dihentikan pada pukul 9 malam tadi selepas lima kali disiarkan.

''Walaupun iklan itu baru lima kali ditayangkan, kami telah pun menarik penyiarannya demi memelihara keharmonian dan menghargai pandangan penonton.

"Sebagai sebuah stesen televisyen yang sentiasa cuba memberikan yang terbaik kepada penonton, komen-komen begini sedikit sebanyak membantu kami untuk tidak melakukan kesilapan lagi," katanya.

Farid berkata, disebabkan kesuntukan masa, mulai esok sebagai menggantikan iklan tersebut, TV3 akan menyiarkan iklan raya tahun lalu iaitu 'Ikan di laut, asam di darat' arahan Allahyarham Yasmin Ahmad.

Sementara itu, Douglas ketika dihubungi mengenai iklan daripada idea kreatifnya itu akur dengan apa juga keputusan pihak TV3.

Katanya, sebagai Pengarah Kreatif TV3 beliau cuba melahirkan sesuatu yang menarik sesuai dengan tema kali ini iaitu Sinari Lebaran dengan menggambarkan keriangan kanak-kanak.

"Semasa membuat iklan ini, apa yang saya fikir hanyalah untuk melahirkan Melayu milenium dan tidak pernah terlintas untuk menyinggung perasaan orang Islam.

"Saya cuma mahu gambarkan impian dan keriangan kanak-kanak itu dengan beca ajaibnya untuk mencapai apa yang difikirkan kerana saya rasa ia cantik dan sesuai.

"Saya benar-benar menyesal atas apa yang berlaku dan saya memohon maaf kepada masyarakat Islam di atas kesilapan yang tidak disengajakan,'' katanya.

Beliau berkata, komen dan pandangan pelbagai pihak akan dijadikan panduan dalam menghasilkan sesuatu karya pada masa depan.

Iklan Sinari Lebaran yang menelan kos sebanyak RM200,000 menjalani penggambaran tiga minggu lalu di Bukit Broga, Semenyih, Negeri Sembilan.

Penggambaran selama seminggu itu mengabadikan babak beca ajaib dari Pulau Pinang, Perak dan Bukit Broga dengan menggunakan CGI dengan lagu latar hari raya ciptaan komposer Jerry dan Bijay dan dinyanyikan oleh Atilia.

Comments

  1. ASTAGHFIRULLAH! ana baru pertama kali tengok iklan ni.dengar jugak orang cakap2 tapi sebab laptop kat kedai, repair, tak dapat nak online. hari ni baru dapat online. sungguh halus maksud yang tersembunyi. penjajahan pemikiran melalui media massa rupa2 nya lebih bahaya dari yang dijangka.

    ReplyDelete

Post a Comment

Sila komen....

Popular posts from this blog

Apa tu Bronchospasm??

Masuk hari ke 3 di ICU-kembali KRITIKAL

Al-Hilmi