Cerpen 1 : Mencari Cinta Hakiki (Bah: 3)

“Eh Halim, tu bukan ke si Arie anak Sufian yang rumahnya kat tepi sungai tu. Dahlah bapaknya tu menghilangkan diri meninggalkan anak bini entah ke mana, anaknya pula jadi budak jahat. Gaduh sana, gaduh sini, bertumbuklah, ponteng sekolah, mencuri getah sekerap orang…samalah anak beranak”, mula salah seorang pakcik di dalam kedai kopi itu.

“Alah hari tu aku nampak budak tu bertenet ngan si Ayu anak Haji Rahman…ada hati nak kawan ngan anak orang alim. Sedarlah sikit diri tu. Cermin-cerminlah diri kau tu…kah..kah..kah…”, sahut orang yang berada di dalam kedai kopi itu sambil ketawa terbahak-bahak. Geram hatiku mendengar umpatan mereka. Walaupun aku mungkin agak sejahat yang mereka sangka itu namun terdetik dalam hatiku kebenaran sindiran itu.

“Argh…peduli apa aku dengan apa yang mereka nak kata. Bukan aku rugi apa-apa pun”, bisik hati kecilku menafikan kebenaran kata-kata mereka.

“Awak…awak dengar tak apa yang saya nasihatkan tadi. Berbuih mulut saya bercakap…awak leka berangan pula…”, sergah Ayu marah kerana aku sedang leka teringat kisah lama.

“Err…sorry…sorry….saya dengar apa yang awak cakap tadi”,balasku tersentak. Perbualanku terhenti sampai di situ sahaja. Kemudian kami hanya berbual kosong dan pulang ke rumah dengan rasa hati yang riang kerana sama-sama telah melepaskan rasa rindu. Beginilah rutin harian hidupku sehingga tibanya masa itu….

Bersambung lagi...panjang sebenarnya cerpen ini..jadi bersabarlah ye...

Comments

Popular posts from this blog

Apa tu Bronchospasm??

Al-Hilmi

Masuk hari ke 3 di ICU-kembali KRITIKAL